loading...
Batrycar.com
shabnam بازدید : 54 دوشنبه 16 دی 1398 نظرات (0)

نکات طلایی هنگام خرید باتری خودرو

در انتخاب باتری ماشین به شش نکته باید دقت داشت:

1- خشک بودن یا تر بودن باتری

دو نوع باتری در بازار موجود است: باتری خشک (سیلد، sealed)  و باتری تر (حاوی مایع اسید).

برای استفاده در صنعت خودرو، باتری خشک از هر نظر مناسب تر و ایمن تر است، تنها مزیت باتری تر، ارزان بودن آن است.

مزیت های باتری خشک عبارتند از:

بخارات اسیدی ندارد و به دلیل جامد بودن محتویات آن، لازم نیست نگران ریختن اسید روی خودرو و داخل محفظه موتور باشیم.

نوسانات ولتاژی کمتر و عمر طولانی تری دارد.

از هر نظر نسبت به باتری تر ایمن تر است.

 2- آمپراژ باتری

شرکت سازنده خودرو، آمپراژی را به عنوان حداقل آمپر مجاز برای باتری خودرو تعیین می کند. اگر تجهیزات اضافی، نظیر باند، ساب ووفر، آمپلی فایر و روی خودرو نصب باشد، حتماً باید از آمپرهای بیشتری استفاده نمایید.

3- قیمت باتری

قیمت باطری ماشین به چهار عامل زیر بستگی دارد:

    آیا باتری کهنه را تحویل می دهید، قیمت باتری کهنه بین 25 تا 40 هزار تومان است.

    آمپراژ باتری، باتری با آمپر بالاتر گرانتر است.

    باتری خشک از باتری تر گرانتر است.

    باتری خارجی، مخصوصا کره ای از سایر باتری های ایرانی گرانتر است.

4- ابعاد فیزیکی باتری

ابعاد باتری باید به گونه ای باشد که در محفظه مخصوص خود قرار گیرد.

5- کشور سازنده باتری برند باتری

فرایند تولید باتری آسیبهای قابل توجهی به محیط زیست وارد می کند و هیچ کارخانه تولید باتری در کشورهای اروپایی وجود ندارد. در بازار ایران باتری خودرو ساخت کره جنوبی، ایران، ترکیه و چین است. باتری های کره ای با برندهایی نظیر دوو, دلکور, پوما, سین, شارک, اوراستارت, تایگر و عرضه می شوند که بیشتر آنها ساخت کارخانه Delkor هستند. در حال حاضر کیفیت باتری های ایرانی از باتری های ترکیه ای بهتر است.

6- تاریخ تولید باتری

اگرچه باطری در اثر شارژ و دشارژ شدن فرسوده می شود و تاریخ تولید چندان تاثیری در کیفیت آن ندارد.

اما طبیعتا تاریخ تولید جدیدتر، انتخاب بهتری خواهد بود. تاریخ تولید باتری های کره ای به شکل زیر روی آنها حک می شود و با دقت زیاد قابل مشاهده است:

مثلا در باتری های کره ای مثل این علامت 4LR11 معنی آن به شرح زیر است:

سال ساخت 2014

L: حرف دوازدهم الفبای انگلیسی است، یعنی ماه ساخت باتری ماه دوازده میلادی (دسامبر) است.

battery-date-irani-wikirahnama.com

R: حرف اختصار نام کارخانه تولید کننده است.

21: روز تولید باتری است.

در باطری ماشین ایرانی تاریخ تولید به شکل زیر است:

تاریخ تولید باتری ایرانی

و عدد 93 در ابتدای شماره سریال تاریخ تولید باتری را نشان می دهد.

باطری ماشین پراید

باطری تیبا

باطری پژو 206

باطری پژو 405

باطری سمند

shabnam بازدید : 53 یکشنبه 15 دی 1398 نظرات (0)

در این مقاله به صورت تخصصی به بررسی انواع باطری خودرو می پردازیم تا بتوانیم اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار صاحبان خودرو قرار دهیم .

باطری ماشین به طور معمول گونه ایی از باتری های قابل شارژ کردن هستند که به طور معمول از نوع اسید سرب می باشند و هر خودرویی برای استارت زدن و تامین برق خودرو جهت حرکت خودرو به آن نیاز دارد . البته امروزه به دلیل مشکلاتی که در نوع باتری های نوع اسیدی ( تر ) بوجود آمده است از جمله خطرات بوجود آمده از اسید باتری و یا نگهداری و مراقبت های پیاپی و ...

استفاده از نوع خشک ( باتری سیلد ) باتری های استارتر در حال گسترش می باشد . در واقع اولین سری از  بهترین باطری های خودرو ، باطری های بدون نیاز به تعمیرات  ( باطری سیلد ) می باشند . این قبیل باطری خودرو به دلیل سطح پایین تولید گاز و عدم نیاز به تعمیرات ، بر اساس استاندارد DIN دارای مشخصه هدر رفتن بسیار اندک آب می باشند . همین امر باعث به تاخیر انداختن بازدیدهای الکترولیت در دوره های زمانی زیر می گردد .

1. هر 15 ماه یا به عبارت دیگر حدودا هر 25 هزار کیلومتر برای تمامی باطری خودرو بدون نیاز به تعمیرات .

2. هر 25 ماه و یا به عبارت دیگر حدودا هر 40 هزار کیلومتر برای تمامی باتری خودرو بدون نیاز به تعمیرات .

باتری خودرو بدون نیاز به تعمیرات دارای مشخصه های زیر می باشد .

1. دارای قابلیت بهینه استارت زنی در هوای سرد .

2. شارژ دو حالت خشک که الکترولیت مخلوط قبل از نصب در آن ریخته می شود .

3. مدت زمانی طولانی سرویس

4. مناسب برای تمام خودروهای سبک و سنگین در تمام فصول سال .

دومین سری باتری خودرو ، باطری 100درصد بدون نیاز به تعمیرات ( باتری سیلد )  می باشد . در اینگونه باطری خودرو دیگر هیچ گونه نیازی به بررسی سطح الکترولیت نمی باشد . این گونه باطری خودرو دارای 2 دریچه برای تهویه می باشد . این گونه باتری خودرو کاملا به صورت عایق ساخته شده است . در این گونه باطری خودرو سیستم الکتریکی خودرو به صورت کاملا نرمال عمل می کند ، در نتیجه تجزیه آب کاهش یافته و به همین دلیل الکترولیت در بالای سطح صفات قرار گرفته و تا پایان عمرمفید باطری خودرو به همان سطح باقی خواهد ماند . در این نوع باتری خودرو دشارژ خودبخودی به ندرت اتفاق می افتد .

این نوع باتری خودرو دارای مشخصات فنی زیر می باشند .

1. ذخیره ایمنی چند گانه .

2. استارت زنی درست و مناسب و بهینه .

3. آمادگی مناسب جهت نصب و استارت .

4. افزایش طول عمر مفید باتری خودرو .

5. مقاومت در برابر شارژ بیش از حد .

در واقع این نوع باتری خودرو دارای مشخصه های ایمنی بهینه شده و مناسب تری می باشند . مثلا : پوسته مقاوم پیچ در پیچ با دریچه های تهویه گاز از فرار اسید در هنگام خم شدن باطری خودرو با زاویه در حدود 70 درجه و همچنین از تولید قوس الکتریکی جلوگیری به عمل می آورد .

باتری خودرو سیلور پلاس سپاهان باتری و باتری خودرو اوربیتال و همچنین باتری خودرو سیلد واریان صبا باتری که به لحاظ فنی باتری کلسیم -سربی هستند دارای چنین ویژگی هستند . عمر مفید در باتری خودرویی سیلور پلاس به دلیل آلیاژ نقره بکار رفته در آن در حدود 20 درصد از باتری خودرو معمولی بیشتر می باشد .  این گونه از باتری خودرو دارای قدرت استارت زنی قوی تری در هوای سرد می باشد . از آنجا که در این گونه باتری خودرو از صفحات نازکتر استفاده شده است در نتیجه باعث به وجود آمدن صفحه تماس بیشتر شده و قدرت استارت زنی آن به نسبت باتری معمولی بیشتر است .

باطری خودرو دارای مقاومت بالا

در خودروهایی مانند اتوبوس ، ون ، تاکسی ها و وسایل تقیله عمومی که الزاما باید در مسیرهای کوتاه حرکت و توقف داشته باشند و در مسیرهای کوتاه پس از هر توقف و حرکت استارت بزنند که این عامل موجب می شود که مصرف جریان زیادی را در بر بگیرد . همین امر موجب می گردد که باطری خودرو به طور کامل تخلیه گردد و باتری خودرو در معرض بارهای سنگینی قرار گیرد و شارژ متوالی توسط دینام فایده ایی ندارد . علاوه بر مواردی که اشاره شد کصرف زیاد جریان در هنگام توقف خودرو و حرکت فن ها ، سیستم تهویه مطبوع ، سیستم صوتی ، بخاری ، سیستم روشنایی نیز وجود دارد . استفاده از این باتری ها از آنجا که دارای مقاومت بالایی هستند و مقاوم در برابر بارهای سیکلی می باشند به همین دلیل دارای سطح دشارژ بالایی هستند و عمر مفید آن بالاست . عمر مفید این باتری ها تقریبا دو برابر باتری های معمولی می باشد .

باطری خودرو مقاوم در برابر ارتعاش

این نوع از باتری های خودرو دارای یک قلاب پلاستیکی می باشند که از حرکت های صفحات نسبت به قاب باتری جلوگیری می کند . مطابق استاندارد ، این نوع از باتری خودرو که مقاوم در برابر ارتعاش هستند بایستی دارای مقاومت در مدت 20 ساعت ارتعاشی سینوسی و حداکثر شتاب برابر 6g باشد . این نوع از باتری خودرو تقریبا 10 برابر سخت تر از نوع مشابه آن در سایر باتری های معمولی می باشد .

باتری خودرو مقاوم در برابر ارتعاش در وسایل نقلیه مانند کامیون ها ، تراکتورها ، ماشین آلات راهسازی ، و ماشین آلات کشاورزی ، جنگلبانی و ... قرار می گیرد .

باتری خودرو با خروجی جریان بالا

این نوع از باتری های خودرو دارای صفحات کمتر و ضخیم تر می باشد . این نوع از باتری خودرو دارای جریان تست دشارژ در هوای سرد نمی باشد و قدرت استارت زنی آن حدودا 40 درصد کمتر از باتری های همان سایز در باتری های معمولی واستاندارد هستند . از این نوع باتری ها معمولا جهت جرثقیل های بالابرنده که نیازمند به قدرت استارت زنی نبوده و قابل شارژ می باشند . از این نوع باتری ها با خروجی جریان بالا جهت انتقال انرژی به واحدهای راه انداز کوچک مانند : جاروبرقی و یا صندلی معلولین مورد استفاده قرار می گیرد .

صفحات این نوع باتری ها که که خروجی جریان بالا دارند به طور کامل و محکم در محلول الکترولیت ژلی قرار گرفته اند .

به طور کلی می توان بیان کرد که باتری خودرو های سواری و وانت بارها به طور معمول از نوع باتری های 12 ولتی می باشند و موتورهای دیزلی از نوع باتری های 24 ولتی می باشند .

چنانچه باتری های خودرویی برای موتور دیزل استفاده گردد ، بدلیل اینکه موتورهای دیزلی دارای راندمان سوخت بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند ،  زودتر از زمان موعود به اتمام می رسند . در واقع موتورهای دیزلی  گونه ایی درون سوز هستند که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می گردد . تفاوت اصلی موتور دیزل با دیگر موتورها استفاده از احتراق در اثر تراکم است .

shabnam بازدید : 107 دوشنبه 09 دی 1398 نظرات (0)

باطری ماشین اجزاء زیر را شامل می شود :

پوسته

درب

نشانگر

قطب مثبت

قطب منفی

صفحه منفی صفحه مثبت صفحه عایق

پوسته :

تشکیل شده از یک باکس پلاستیکی ازجنس پلی کربنات که به صورت سخت تولید می شود و تحمل ضربات  محکم را دارا می باشد و بسته به ولتاژ باتری تعداد سلولهای آن (خانه های آن ) کم وزیاد می شود.

یک باتری۱۲v دارای ۶ (خانه ) سلول می باشد. اصول استاندارد ساخت باتری خودروی اتومبیل برای هر خانه ۲v را در نظر گرفته شده است.

درب:

هر باتری دارای ۶درب می باشد. دربها در محل سوراخ مخصوص ریختن الکترولیت نصب می شوند و بر روی آنها یک سوراخ سوزنی ریز وجود دارد.

این سوراخ جهت تخلیه گازهای تولید شده در خانه های می باشد.

نشانگر:

قطعه ای است استوانه ای که از درون الکترولیت ودر خانه باتری قرار گرفته و از طرف دیگر از روی صفحه ساخته شده بالایی قابل مشاهده می باشد.

که درون استوانه یک گوی سبز رنگی به نسبت چگالی اسید ۱۲۷۵درجه ساخته شده یعنی زمانی که میزان الکترولیت که بصورت استاندارد بایستی ۱۲۷۵درجه باشد درون باتری ریخته شود گوی سبز رنگی به سطح آب آمده ورنگ سبز آن کاملاٌ مشهود می باشد.

حال هر چه اسید الکترولیت کمتر شود یعنی اسید سولفوریک که به صفحات مثبت ومنفی بچسبد و آبی که به صورت آب مقطر درون باتری باقی می ماند گوی به استوانه فرو می رود و رنگ سبز بصورت رنگ سیاه دیده
 می شود. پس با این نشانگر می توان وضعیت آن را فهمید.

شارژ، نیمه شارژ یا دشارژ

قطب مثبت:قطب های باطری ماشین یا برجک های باتری از سرب تشکیل شده است این قطبها از بالا از در پوش پوسته باتری بیرون زده واز داخل به صفحات مثبت داخلی نصب شده قطب مثبت از نظر قطر بزرگتر از قطب منفی می باشد.

قطب منفی:

قطب منفی هم همانند مثبت از  سرب تشکیل شده و از درپوش پوسته باتری بیرون زده واز داخل به صفحات منفی داخلی نصب شده قطب منفی از نظر قطر از قطب مثبت کوچکتر است.

مواد تشکیل دهنده صفحات داخلی

صفحات منفی Negative plates

صفحات مثبت ومنفی از دو قسمت تشکیل می شوند یکی ماده فعال آن صفحه ودیگری اسکلت اصلی جنس ماده فعال صفحات منفی در حالت شارژ کامل pbo می باشد برای تهیه این صفحات وصفحات مثبت ابتدا یک اسکلت فلزی سبک تهیه می کنند.

جنس این اسکلت معمولا ٌاز آلیاژ سرب می باشد بعلت افزایش مقاومت وسهولت در هنگام ریخته گری آن درصدی کلیسیم وآنیموان به آن اضافه می شود بعلت نفوذ بهتر الکترولیت در صفحات منفی ومثبت بهتراست این صفحات حالت اسفنجی داشته باشد.

بعلت قرار دادن ماده فعال بین شبکه های اسکلت  آن را به صورت خمیر تهیه کرده و شبکه اسکلت عبور می دهند. سپس آن را در کوره های مخصوص خشک می نمایند.

رنگ صفحات منفی خاکستری وتعداد آن در هر خانه باتری یکی بیشتر از صفحات مثبت آن خانه می باشد.

صفحات مثبت Positive Plates

جنس ماده فعال صفحات مثبت در زمان شارژکامل دی اکسید سرب pbo2 میباشد که این صفحات باطری ماشین به رنگ قهوه ای سوخته یا قهوه ای مایل به قرمز می باشند. هر صفحه مثبت بین دو صفحه منفی قرار میگیرد بنابراین تعداد آنها یکی کمتر از تعداد صفحات منفی در آن خانه می باشد.

به همین دلیل میزان مصرف شدن صفحات مثبت بیش از صفحات منفی می باشد.

توجه: در گذشته هنگامی که مصرف کننده باتری را خریداری میکرد لازم بود قبل از استفاده روی خودرو و آنها به دستگاه شارژ متصل کرده تا شارژ شود.

امروزه تغییر در نحوه ساخت صفحات مثبت و منفی دیگر به شارژ اولیه احتیاج نیست.

به این ترتیب که امروز جنس صفحات مثبت ومنفی هر دو از اکسید سرب pbo می باشد.

در کارخانه پس از تکمیل فرآیند ساخت، الکترولیت افروزده می شود پس آن زیر دستگاه شارژ قرار می دهند که پس از شارژ کامل، الکترولیت تخلیه شده و باتری بصورت خشک تحویل فروشگاه می گردد و پس از خرید بایستی الکترولیت داخل باتری ریخته شود ودیگر نیاز به شارژ ندارد و آماده استفاده می باشد .

درپوش:

درپوش باتری از جنس پوسته آن می باشد و پس از چیدن صفحات درون پوسته اصلی، درپوش روی پوسته شده و درب های باتری روی این درپوش بسته می شوند.

الکترولیت:

الکترولیت تشکیل شده از یک حجم اسید سولفوریک غلیظ +۳حجم آب مقطر که پس از ترکیب وخنک شدن بایستی مورد استفاده قرارگیرد. چون زمان ترکیب آب مقطر با اسید سولفوریک دمای الکترولیت به نقطه جوش ۱۰۰درجه می رسد.

احتیاط ! بایستی توجه داشت که زمان تعویض باطری ماشین بایستی از دستکش ضد اسید و عینک استفاده کرد.

صفحات عایق:

صفحات عایق داخل باتری که بین صفحات قرار دارد ممکن است از جنس پشم شیشه و صمغ، کائوچو، فایبر گلاس و رایج ترین آنها که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد از جنس P.V.C (پلی کلریدونیل) می‌باشد.

shabnam بازدید : 128 سه شنبه 03 دی 1398 نظرات (0)

یک دشارژ کامل از 100 درصد به 20 درصد و سپس شارژ دوباره به کامل را یک چرخه کامل باتری می نامند. به طور کلی ، طول عمر باتری به تعداد همین چرخه های کامل در طول روز بستگی دارد. برای مثال اگر یک باتری هر روز تا 50 درصد خالی شود و دوباره پر شود طول عمری حدود دو برابر باتری دارد که هر از گاهی خالی شده و دوباره پر می شود. بنابراین بهتر است باتری ها را همه روزه شارژ و دشارژ کنیم تا طول عمرشان افزایش یابد. البته وقتی که از خودرو استفاده می کنید. باتری ها خود به خود مورد استفاده قرار گرفته و دوباره شارژ می شوند. اما در مورد باتری های برق اضطراری یا روشنایی اضطراری اینگونه نیست و شما باید آن ها را روزانه دشارژ و شارژ کنید. این کار بهره وری باتری در چرخه شارژ و دشارژ را بهتر کرده و از خود دشارژی (خالی شدن خود به خود باتری یا در اصطلاح خوابیدن باتری) جلوگیری خواهد کرد. خالی شدن خود به خودی باتری های سربی اسیدی اگر یک باتری سربی اسیدی را به بار الکتریکی وصل نکنید، در دمای 27 درجه ، باتری با سرعت 4 درصد ظرفیت در هفته شروع به خالی شدن می کند. یک باتری 125 آمپر ساعتی حدود 5 آمپر ساعت در هفته شارژ از دست خواهد داد. این خود دشارژی اینقدر ادامه پیدا می کند که شارژ ناچیزی در باتری بماند یا به اصطلاح باتری بخوابد.

بهترین باطری ماشین طول عمر مناسبی دارد.

طول عمر باتری های خودرو

همه سلول های یک باتری مثل هم عمل نمی کنند. سلول های بر اثر افزایش طول عمر عملکرد متفاوتی نسبت به هم نشان خواهند داد. طول عمر از لحظه ای آغاز می شود که باتری سربی اسیدی از کارخانه بیرون می آید. در موقع شارژ نیز بعضی سلول ها به سرعت شارژ می شوند ولی بعضی دیگر با سرعتی کم تر شارژ خواهند شد. وقتی این اتفاق بیفتد . باتری دیگر قادر به نگاه داشتن شارژ کافی نیست و با وصل شدن به مدار به سرعت شروع به خالی شدن می کند. برای این که از این مشکل جلوگیری شود، از یک روش برای مساوی کردن سلول ها استفاده می شود. این مساوی سازی اینگونه اجرا می شود که در زمان شارژ باتری ،باتری را کمی بیش از ظرفیتش شارژ می کنند و حتی پس از این که ولتاژ دو سرش به حد اکثر اختلاف رسید ، به شارژ باتری ادامه می دهد. به دلیل همین شارژ اضافه (Overcharging)،سلول های ضعیف تر باتری هم زمان و انرژی کافی برای قبول شارژ کامل را دارا خواهند بود.یک باتری سربی اسیدی 12 ولتی باید ولتاژی حدود 13.8  ولت را در حالت شارژ کامل نشان دهد. (مدار مانیتور کننده ولتاژ باتری بسازید)

نرخ خالی شدن باتری خودرو

یک باتری سربی اسیدی می تواند با جریانی کم و در زمانی زیاد و یا با جریانی بالا و در زمانی کم خالی (Discharge) شود. برای مثال یک باتری 10 آمپر ساعتی را می تواند با جریانی برابر با یک آمپر و در مدت 10 ساعت خالی کنید و یا آن را با 10 آمپر و در زمان یک ساعت کاملا دشارژ نمایید. نرخ خالی شدن باطری ماشین اسیدی در بارهای الکتریکی پایین مانند یک خط راست است . اما اگر بار الکتریکی روی باتری افزایش پیدا کند این خط راست دیگر باقی نمانده و باتری شروع به تلف کردن انرژی و داغ شدن می کند و به سرعت انرژی از دست خواهد داد.

سولفاته شدن باتری خودرو

سولفاته شدن مهم ترین دلیل خرابی و پایین آمدن بهره وری باطری ماشین است. باتری هایی که از تکنولوژی سرب و اسید استفاده می کند همگی چه کم و چه زیاد درگیر این مشکل خواهند بود. انبار شدن سولفات سرب روی پایانه ها و صفحات باتری باعث می شود فرآیند شارژ شدن و خالی شدن سلول های باتری به خوبی صورت نپذیرد.

سولفاته شدن صفحات داخلی باتری در حضور مایع ضد سولفات و در شرایط معمولی

معمولا کریستال های سولفات سرب در زمان تنظیم آب باتری و شارژ دوباره آن خارج می شوند. اما بهتر است باتری ها را پس از استفاده به سرعت شارژ دوباره کنید (این عمل در خودرو به صورت اتوماتیک و توسط دینام و آفتامات انجام می شود) همیشه آب باتری را در سطح نرمال آن نگه دارید . این کار را باید با اضافه کردن آب مقطر یا آب دیونیزه انجام دهید. توجه کنید آب لوله کشی و آب معدنی حامل املاحی است که روند شیمیایی باتری را به تغییر داده و باتری را خراب می کنند.

در هم شکست باتری

در هم شکست یا فروپاشی باتری (Battery Breakdown) به حالتی گفته می شود که باتری دیگر قادر به عملکرد صحیح نیست و نیاز به تعمیر اساسی و حتی تعویض دارد.

 خالی شدن خود به خود : وقتی باتری به مدت زیادی در حالت شارژ بماند و چرخه شارژ و خالی شدن روی آن انجام نشود اتفاق می افتد و می تواند باتری را خراب کند.

از دست دادن ظرفیت : به دلیل سولفاته شدن ، شارژ نادرست و یا خشک شدن آب باتری اتفاق می افتد.

 بیش از حد شارژ شدن : باتری خیلی بالاتر از ظرفیتش شارژ شده باشد.

سولفاته شدن : وقتی لایه ای از سولفات سرب روی پایانه ها و صفحات داخلی باتری را بگیرد

 از بین رفتن توری ها : توری های صفحات باطری از بین رفته اند و مواد فعال را آزاد کرده اند.

داغ شدن بیش از حد و یا از دست دادن آب : بیشتر به دلیل شارژ بیش از حد مجاز اتفاق می افتد.

انفجار باتری خودرو

باتری های سربی اسیدی (از جمله باتری های خوردو) ممکن است بر اثر برخی عوامل منفجر شوند. این وضعیت یک حالت خطرناک است که به دلایل زیر ممکن است رخ دهد :

اتصال کوتاه : وقتی پایانه های مثبت و منفی باتری مستقیما به هم متصل می شوند ، انرژی جمع شده در صفحات مثبت و منفی باتری به سرعت شروع به آزاد شدن می کند. این فشار و شک روی صفحات باعث می شود که این صفحات میان خودشان شروع به تخلیه و جرقه زدن کنند که این کار باعث جوش آمدن مایع الکترولیت درون باطری ماشین و بخار شدن آن و در نتیجه انفجار محفظه بسته باتری شود.

شارژ بیش از حد باتری: وقتی باتری شروع به شارژ بیش از حد مجاز می کند. ولتاژ شارژ از حد "تولید گاز" بالا تر می رود. این کار باعث ایجاد گاز هیدروژن اضافی خواهد شد. ولتاژ گاز برای یک باتری 12 ولتی ماشین چیزی حدود 14.3 ولت در دمای اتاق است .

آزمایش انفجار باتری را می توانید در ویدیوی زیر ببینید :  جالب است بدانید اگر یک یا چند سلول باتری خراب یا ضعیف شده باشد،ولتاژ تولید گاز در باتری می تواند از ولتاژ خود باتری پایین تر آمده باشد. سلول ضعیف تر با سرعت کم تر از سلول های سالم شارژ خواهد شد. بنابر این ولتاژ بالاتر بر اثر شارژ اضافی در بین سلول های سالم ایجاد می شود و ممکن است ولتاژ را از حد تولید گاز بالا تر ببرد. هیدروژن تولید شده درون محفظه های مهر و موم شده باتری در اکثر مواقع دوباره ترکیب شده و دوباره به چرخه بر می گردد، اما برخی اوقات این گاز در باتری های خراب و یا بیش از حد پرشده به بیرون نشت کرده و در حضور شعله یا جرقه باعث آتش سوزی و انفجار می شود.

چند نکته مهم در مورد شارژ باتری های خودرو

قبل از شارژ دستی باتری های سربی اسیدی آب آن را با آب مقطر تنظیم کنید . وجود آب فضای خالی برای تولید و انبار شدن گاز را کاهش می دهد.

همیشه باتری را خارج از مدار شارژ کنید.

قبل از شارژ کردن یک دستمال خیس در کنار سرپوش های باتری قرار دهید ، این کار احتمال سرایت آتش یا جرقه احتمالی در صورت اتصال کوتاه کردن احتمالی ترمینال ها را کم می کند.

هیچگاه مایع یا گاز قابل استعال را در کنار باتری نگهداری نکنید.

شارژر باطری ماشین را بعد از این که آن را به پایانه های باتری وصل کردید به برق بزنید. این کار از ایجاد جرقه در پایانه ها جلوگیری می کند.

هیچگاه اشیا و ابزار فلزی را روی باتری قرار ندهید . ممکن است این کار باعث ایجاد اتصال کوتاه بین دو سر باتری شود.

همیشه اول پایانه منفی را از مدار قطع کنید.

قبل از هر گونه شارژ کردن ، ابتدا به سرهای باتری ضربه های آرام وارد کرده و هر نوع سولفات ها و مواد چسبیده روی آن ها را جدا و تمیز کنید. باقی ماندن این مواد روی پایانه ها باعث بالا رفتن مقاومت الکتریکی پایانه و بالا رفتن دما و کم شدن جریان شارژ می گردد.

هیچ گاه از دستکش های روکش فلزی یا دست بدون محافظ برای شارژ یا جدا کردن باتری استفاده نکنید. دمای اتصال می تواند پوست دست شما رو بسوزاند.

همیشه از شارژر های دارای ترانسفرمر استفاده کنید . همواره پس از جدا کردن شارژر از برق شهری ، شارژر را از پایانه های باطری ماشین جدا کنید .

shabnam بازدید : 121 دوشنبه 02 دی 1398 نظرات (0)

باتری ماشین چگونه کار می کند؟

شارژ و نگهداری باطری ماشین

باتری های خودرو ها که نقش مهمی در سیستم استارت و برق خودرو بازی می کنند اغلب از نوع سربی اسیدی هستند. اگر صاحب خودرو باشید یا تجربه دیدن باتری های اسیدی را داشته باشید می دانید که این باتری ها
می توانند چه دردسر هایی برای صاحبشان ایجاد کنند. از خالی کردن باتری تا انفجار آن !

باتری سربی اسیدی چیست ؟

باتری سربی اسیدی از چند تیغه سربی تشکیل شده است که در محلولی رقیق شده از اسید سولفوریک قرار
گرفته اند. هر صفحه دارای یک توری است که مواد فعال روی آن قرار گرفته است . در صفحه قطب منفی اکسید سرب به عنوان ماده فعال قرار گرفته است در حالی که در صفحات مربوط به قطب مثبت ، خود فلز سرب قرار دارد ، همه صحفات منفی به هم دیگر متصل هستند. همه صفحات مثبت هم همین طور . وقتی باتری به مدار برق ماشین متصل می شود. فرآیند خالی شدن یا دشارژ (Discharge) باتری آغاز می شود. در این فرآیند ، اسید سولفوریک به عنوان مایع الکترولیت ارتباط دو ماده فعال روی صفحات مثبت و منفی را بر قرار می کند. این فرآیند الکترو شیمیایی انرژی بسیار زیادی را آزاد کرده و مواد روی صفحات را به سولفات سرب تبدیل می کند. هر دو ماده قطب مثب و منفی به سولفات سرب تبدیل می شوند. در خلال این واکنش الکترو شیمیایی ، اتم های هیدروژن و اکسیژن آزاد شده ، واکنش نشان داده و تشکیل آب می دهند. در نتیجه ، صفحات مثبت الکترون آزاد می کنند و صفحات منفی به همان اندازه نیاز به الکترون دارند. همین باعث ایجاد پتانسیل الکتریکی یا همان ولتاژ در دو سر باتری خواهد کرد. این واکنش تنها زمانی به شکل وسیع ادامه پیدا می کند که باتری در مدار باشد و به یک بار الکتریکی وصل شده باشد.

[ساختار داخلی باتری های اسیدی - سربی]

انواع باتری های سربی اسیدی :

در واقع خود باتری های سربی اسیدی را می توان به دو دسته کلی طبقه بندی کرد که با نام های باتری استارت (کرانک) و باتری های چرخه عمیق (Deep Cycle) شناخته می شوند. باتری ماشین استارت به نام باتری SLI یا باتری آتش کننده موتور هم شناخته می شوند. این باتری ها برای این طراحی شده اند که جریانی عظیم را در لحظه استارت موتور های مختلف ارائه کنند. این باتری ها صفحات بیتشری درون خود دارند و این صفحه ها بسیار نازک تر هستند. باتری های چرخه عمیق دارای صفحات کم تر اما ضخیم تری هستند و برای چندین بار چرخه خالی شدن و پر شدن طراحی می شوند. ولتاژ باتری به تعداد سلول هایش بستگی دارد. هر سلول باتری اسید-سرب دارای دو صفحه است که دارای اختلاق پتانسیل 2 ولت هستند. مایع الکترولیت میان این صفحات هم محلولی از اسید سولفوریک رقیق شده با آب است. این محلول را با چیزی به نام درصد گرانش می سنجند .

درصد غلظت آب باتری به این شکل اندازه گرفته می شود: وزن مخلوط آب مقطر و اسید سولفوریک موجود تقسیم بر وزن آب خالص با همان حجم. با این اوصاف ، درصد گرانش آب خالص همواره 1 است .

باتری و سلول هایش

هر باتری سربی اسیدی در واقع ترکیبی از چند سلول کوچک تر سربی اسیدی است . این آرایه از سلول ها به نام یک باتری شناخته می شوند. یک باتری 6 سلولی می تواند 12 ولت اختلاف پتانسیل ایجاد کند (هر سلول 2 ولت). یک باتری سربی اسیدی کوچ دو ولتی تنها یک سلول دارد. ظرفیت باتری ماشین نیز مانند همه باتری های دیگر با واحد آمپر ساعت (Ah) سنجیده می شود. هر آمپر ساعت برابر با 3600 کولومب است و به این معنا است که باتری می تواند جریان 1 آمپر را به مدل یک ساعت در مدار جاری سازد. یک باتری 100Ah می تواند به مدت 100 ساعت یک جریان یک آمپری را تامین کند. رده باتری بر اساس دشارژ مداوم در زمانی خاص تخمین زده می شود. برای مثال 10 ساعت . این بدان معنا است که پس از 10 ساعت مصرف مداوم باتری ، اختلاف پتانسیل دو سر مثبت و منفی آن به حد اقل خود می رسند. به شکل معمول ، یک باتری 100 آمپر ساعت به مدت 5 ساعت جریان 20 آمپر تولید می کند. در زمان شارژ مجدد، توان انرژی الکتریکی منبع خارجی یا همان شارژر (در ماشین دینام و در مصارف دیگر شارژر باتری های سربی-اسیدی) تغییرات شیمیایی درون باطری ماشین را معکوس
می کند . این گونه است که انگار سلول های باتری نو شده و باتری دوباره شارژ می شود.

shabnam بازدید : 104 یکشنبه 01 دی 1398 نظرات (0)

باتری ایرانی بخریم یا کره ای؟

در مورد استفاده از باطری ایرانی و یا کره ای باید گفت کیفیت باطریهای ایرانی مانند سپاهان باطری بسیار عالیاست و در ایران هر دو نوع باطری اتمی و اسیدی تولید میشود.

راهنمای خرید باطری ماشین یکی از مواردی که هنگام خرید باطری خریدار باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد این است که باطری اسیدی میخواهد بخرد یا باطری اتمی . در مورد انتخاب بین باطری اتمی و اسیدی باید این نکته را متذکر شویم که باطریهای اتمی به علت طول عمر بالاتر و همین طورآلودگی کمتر نسبت به باطری اسیدی بیشتر توصیه میشوند.

عمر متوسط یک باطری اتمی بین سه تا پنج سال است وعمر باطری اسیدی بین یک تا دو سال.

در ضمن باطریهای اتمی نیاز به مراقبت و نگهداری ندارند و این هم یکی دیگر از مزایای باطریهای اتمی است. ولی باطریهای اسیدی را باید مرتب چک کرد و سطح الکترولیت داخل باطری باید کنترل شود.

انتخاب آمپر مناسب باطری برای خودرو

راهنمای خرید باطری ماشین مسئله دیگری که در هنگام خرید باطری باید به آن توجه شود آمپر باطری است

یعنی باید بدانیم سیستم برق ماشین به باطری چند آمپر نیاز دارد.

اگر خودرو شما مصرف کننده های برقی اضافه مانند سیستم صوتی یا لامپهای قوی دارند. باید آمپر باطری را بالا تر انتخاب کرد مثلا برای یک پراید که باطری فابریک آن ۵۵آمپر است در صورت استفاده از مصرف کننده اضافه باید حداقل ۶۲آمپر استفاده کرد.

باطری ایرانی یا کره ای

در مورد استفاده از باطری ایرانی و یا کره ای باید گفت کیفیت باطریهای ایرانی مانند سپاهان باطری اخیر بسیار عالی است و می توان گفت بهترین برند باطری ماشین ایرانی و در ایران هر دو نوع باطری اتمی و اسیدی تولید میشود.

استفاده از تکنولوژی روز دنیا و بکارگیری دستگاههای اروپایی کیفیت باطریهای ایرانی را تا حد زیادی بالا برده است باطری ایرانی دارای خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر شرکتی هستند.

باطریهای کره ای سالهاست که در ایران استفاده میشود و طول عمر بسیار مناسبی دارد و شرکتهای باطری سازی ایرانی هم. به تازگی همپای آنها پیشرفت کرده اند. پس در هنگام خرید باطری میتوانید از گزینه های ایرانی هم با اطمینان کامل استفاده که البته قیمت مناسبتری هم دارند.

تاریخ تولید باطری

راهنمای خرید باطری ماشین قطعا مهم ترین مسئله هنگام خرید باطری تاریخ تولید آن است . عمرباطری از زمان تولید آن آغاز میشود. و هر چه باطری جدید تری خریداری کنید عمر باطری بیشر است . عمل سولفاته شدن صفحات باطری تقریبا یکسال پس از تاریخ تولید آن آغاز میشود . پس باطری که از تولید آن بیش از یک سال سپری شده به هیچ عنوان نخرید .

تاریخ تولید باطریهای ایرانی بر روی برگه ضمانت آن نوشته شده است.

و تاریخ تولید باطریهای کره ای هم بر روی بدنه باطری هک شده است . که شما براحتی میتوانید متوجه آن شوید

کشور و شرکت سازنده باطری

راهنمای خرید باطری ماشین ایرانی در مورد باطریهای ایرانی باید گفت اکثر باطریهای داخلی کیفیت مشابهی دارند ولی اگر بخواهیم شرکتهای داخلی را از نظر کیفیت و نوع خدمات آن طبقه بندی کنیم اول شرکت سپاهان باطری قرار میگیرد پس از آن برنا باطری و در آخر هم صبا باطری.

راهنمای خرید باطری ماشین کره ای

ولی در مورد باطریهای کره ای که با عناوین و برندهای بسیار متنوع در بازار موجود هستند باید گفت که فقط چهار شرکت باطری سازی در کره مشغول تولید و صادر کردن باطری هستند .

کیفیت تمام محصولات هر کمپانی مشابه هم است و فقط با نامهای مختلف وارد میشوند. ولی خود این چهار کمپانی از نظر کیفیت تولید باطری با هم متفاوتند. اولین و بهترین محصولات قطعا متعلق به شرکت دلکور باطری کره است .

نام این باطریها عبارتند از پوما. دلکور شارک . رویال بسفیتس. پلاتینیوم. لاجیکس. اورون.

راهنمای خرید باطری هیوندا

سومین کمپانی باطری سازی کره باطری هیوندا میباشد باطریهای این کمپانی عبارتند از :

هیوندا. لاجیکس . سولایت. دوو گلد. فول پاور. تایگر. تارگت. و چهارمین کمپانی گلوبال باطری میباشد باطریهای این کمپانی شامل: چیتا. SBK. گلوبال. نوا. راکت . تاپ پاور. محصولات این کمپانی هم کیفیت مطلوبی دارند.

دقت در شرکت سازنده باطری ماشین

پس در هنگام خرید باطری ماشین اصلا به نام باطری توجه نکنید فقط به کشور سازنده و شرکت سازنده که ردی باطری هک شده است دقت کنید.

۶٫ابعاد باطری : ابعاد هر باطری به گونه ای طراحی شده که برای یک سری از ماشینها مناسب است و برای ماشینهای دیگر مناسب نیست .

دقت در اندازه باطری ماشین

باطریها از لحاظ ارتفاع با هم فرق میکنند بعضی باطریها قطب مثبت و منفی در سمت چپ باطری قرار دارد و بعضی در سمت راست صول و عرض باطریها یکی نیست. فقط توجه به هم أمپر بودن باطری هنگام خرید صحیح نمی باشد .

ممکن است باطری ماشین شما ۶۰آمپر باشد و شما هنگام تعویض یک باطری ۶۰آمپر بخرید ولی در هنگام تعویض متوجه شوید ابعاد و یا قطبهای باطری به ماشین شما نمیخورد.

پس هنگام خرید باطری حتما به ابعاد باطری و جهت قطبهای مثبت و منفی توجه کنید. تا دچار مشکل نشوید.

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 62
  • بازدید ماه : 190
  • بازدید سال : 935
  • بازدید کلی : 5,175